Ο χρησμός της πεταλούδας (The Mothman Prophecies) PDF Εκτύπωση E-mail
Πολιτιστικά - Κινηματογράφος
Πέμπτη, 29 Ιούνιος 2006 12:52
σκηνοθεσία: Mαρκ Πέλλινγκτον
παίζουν: Ρίτσαρντ Γκιρ, Λώρα Λίνεϊ, Αλαν Μπέητς

Ο δημοσιογράφος Τζων Κλάιν και η γυναίκα του Μαίρη μόλις έχουν βρει ένα καινούριο σπίτι για να στεγάσουν τον έρωτά τους και επιστρέφοντας στην Ουάσιγκτον παθαίνουν ένα ατύχημα με το αυτοκίνητο στο Πόιντ Πλέζαντ. Κάποιες εξετάσεις που κάνει η γυναίκα του που έχει χτυπήσει αποκαλύπτουν ότι έχει όγκο στο κεφάλι, και σε λίγο καιρό πεθαίνει, αφίνοντας κάποιες ζωγραφιές που απεικονίζουν μια πεταλούδα την οποία είδε την ώρα του ατυχήματος και, στη συνέχεια, και κατά τη διάρκεια της αρώστιας της.

Δυο χρόνια μετά, ο Τζων Κλάιν θα βρεθεί πάλι μπροστά στην μυστηριώδη αυτή πεταλούδα. Κάποια νύχτα, χωρίς να το καταλάβει βρίσκεται πάλι στο Πόιντ Πλέζαντ, όπου μένει το αυτοκίνητό του από μηχανική βλάβη. Αναγκάζεται έτσι στις δυόμιση ώρα να ζητήσει βοήθεια σ’ένα σπίτι κοντινό, κι εδώ αρχίζουν τα «μυστήρια». Ο ένοικος του σπιτιού (Γκόρντον) τον "αναγνωρίζει" ότι έχει ξανάρθει την ίδια ώρα τις δυο προηγούμενες νύχτες, συνειδητοποιεί ότι για να βρεθεί στο σημείο που έμεινε το αυτοκίνητο έχει διανύσει 400 μίλια σε μιάμιση ώρα, ενώ ανακαλύπτει ότι το αυτοκίνητο δεν έχει καμιά βλάβη...

Με τη βοήθεια της αστυνομικίνας Κόνυ, στην οποία έρχονται πολλές παράξενες αναφορές τον τελευταίο καιρό, αρχίζει την έρευνα. Από τον Γκόρντον μαθαίνει για μια μυστηριώδη παρουσία που τον προειδοποιεί για κάποια δυστυχήματα σε διάφορες περιοχές του κόσμου. Δεν αργεί να μιλήσει κι ο ίδιος με την οντότητα αυτή, Ίντριντ Κολντ το όνομά της, και να βεβαιωθεί για την πραγματική υπόστασή της και να λάβει και προσωπικά το μήνυμά της για κάποιο επικείμενο κακό στην περιοχή.

Η ταινία έχει ως αφορμή ένα πραγματικό γεγονός στην περιοχή του ποταμού Οχάιο των Η.Π.Α. γύρω στο '90 και μαρτυρίες κατοίκων της περιοχής εκείνο τον καιρό.

Κεντρικό σημείο της ταινίας είναι διάφορες προ-ειδοποιήσεις και προ-βλέψεις για επικείμενα δεινά οι οποίες επαληθεύονται.

Γι' αυτό και η ταινία επιχειρεί να ανιχνεύσει το ζήτημα της πρόγνωσης των γεγονότων αλλά και το γενικότερο πλαίσιο μιας μη ορατής και μη απτής αλλά "πραγματικής" πραγματικότητας

Οι προβλέψεις αυτές συσχετίζονται με την συχνή εμφάνιση μιας πεταλούδας, της "νυχτερινής πεταλούδας" που κατά τον καθηγητή Ληκ συμβολίζει την ψυχή την παγιδευμένη στα "διαβολικά βασίλεια του θανάτου" και δηλώνει την παρουσία μιας οντότητας, του "ψυχανθρώπου", που μια όψη της φαίνεται ότι είναι ο Ιντριντ Κολντ της ταινίας.

Κάποια συμπεράσματα:

- Δίνει μια απλή και φυσική εξήγηση στο ζήτημα της πρόβλεψης και της όρασης του μέλλοντος. "Οπως αυτός που καθαρίζει τα τζάμια σ' έναν ουρανοξύστη βλέπει πολύ περισσότερα από εμάς που βρισκόμαστε στο επίπεδο του δρόμου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι πιο έξυπνος...". Είναι ζήτημα επιπέδου θέασης των πραγμάτων.

- Η φύση αυτής της πραγματικότητας; Αυτή η ίδια πραγματικότητα άλλοτε προειδοποιεί για επικείμενα γεγονότα και δίνει την δυνατότητα της πρόληψης, άλλοτε μπορεί να "παρασύρει" σε αυταπάτες. Καταλαβαίνουμε ότι η ταινία μάς δίνει την αίσθηση μιας υπαρκτής μεν μη ορατής δε πραγματικότητας που εκτυλίσσεται πίσω από τα γεγονότα της υλικής ζωής, την οποία όμως δεν θεοποιεί ούτε επίσης καταργεί την σημασία της ανθρώπινης πρωτοβουλίας και των επιλογών του ανθρώπου που μπορεί να τον οδηγήσουν ή σε σωτήριες ενέργειες ή στον εγκλωβισμό σε ψευδαισθήσεις.

(Ο ίδιος ο Ιντριντ Κολντ, όταν ο Κλάιν τον ρωτάει με αγωνία "τι όψη έχεις" του απαντάει "εξαρτάται απ' το ποιος με κοιτάζει".)

Η πραγματικότητα αυτή δεν ταυτίζεται με τον Θεό. Και δεν σημαίνει πως κάθε τέτοια εμπειρία συνιστά επαφή με τον Θεό.

- Η ενασχόληση με αυτή την πραγματικότητα όχι μόνο μπορεί να μην επηρεάσει και να μην δεσμεύσει τον άνθρωπο, αλλά μπορεί και να τον απελευθερώσει και να του δώσει εφόδια για την πιο υλική πλευρά της πραγματικότητας.

- Ο ήρωας της ταινίας είναι ένας δημοσιογράφος που καταγράφει τα γεγονότα της ζωής και ερευνά σε βάθος κάθε πραγματικότητα που μπορεί να αποδειχθεί... πραγματική, χωρίς προκαταλήψεις και προαποκλεισμούς, χωρίς φανατισμούς και τους συνεπακόλουθους επηρεασμούς.

Ο Τζων Κλάιν αξιοποιεί την ιδιότητα του δημοσιογράφου και διέρχεται ανάμεσα στην «ψυχρή» γνώση του καθηγητή και στην συναισθηματική φόρτιση του Γκόρντον για να βρει τη λύση στο μυστήριο αλλά και το δρόμο της ζωής του. Μένει ανοιχτός σε ολόκληρη την πραγματικότητα και οδηγείται στην αξιοποίησή της με την λήψη των κατάλληλων για την περίπτωση μηνυμάτων και προειδοποιήσεων.

Εχει ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς την στάση, την πορεία και την τύχη των τριών αυτών προσώπων στην ταινία.

Οπως επίσης έχει ενδιαφέρον να παρακολουθήσει την εξέλιξη της σχέσης του Κλάιν με την Γυναίκα μέσα από τα γεγονότα της ζωής. Στην αρχή της ταινίας ο ανυποψίαστος Κλάιν προσπαθεί να βρει μια φωλιά για να στεγάσει μιαν ανέμελη ευτυχία με τη γυναίκα του. Μετά τον ξαφνικό χαμό της και εξ αιτίας των γεγονότων και της νέας του στάσης απέναντι στη ζωή "χτίζεται" μια νέα, λιγότερο ανέμελη αλλά πιο ώριμη σχέση, βασισμένη σε μια κοινή πορεία...


παρουσίαση: Ιανός Γεωργίου
"Οδοδείκτες" , τεύχος 8