Τρέξε Λόλα τρέξε (1998) PDF Εκτύπωση E-mail
Πολιτιστικά - Κινηματογράφος
Πέμπτη, 29 Ιούνιος 2006 13:04
σενάριο - σκηνοθεσία: Tom Tykwer
παίζουν: Franka Potente (Λόλα), Moritz Bleibtreu (Μάνι), Herbert Knaup (πατέρας)

Ανάμεσα σε δυο στιγμές, όσο κοντά και αν είναι η μία στην άλλη, υπάρχει πάντα χρόνος, ο συνδυασμός του με τον χώρο εισάγει το βίωμα που συνδυάζεται με ένα συμβάν. Στην περίπτωση αυτή το ενδιαφέρον δεν πρόκειται για τον χρόνο που μεσολαβεί ανάμεσα σε δυο στιγμές, αλλά για το συμβάν που είναι ένα εν τω μεταξύ. Οταν ο χρόνος περνά και παίρνει μαζί του την στιγμή, υπάρχει πάντοτε ένα εν τω μεταξύ για να επαναφέρει το συμβάν. Οταν ο χρόνος είναι 20΄ τότε υπάρχει αυτό το εν τω μεταξύ που μπορεί να γεμίσει συμβάντα τα οποία ωστόσο δεν είναι ουδέτερα, αλλά συνδέονται με κάποια αντικείμενα ή με πρόσωπα τα οποία βιώνουν εντός χρόνου τον κόσμο τους σε σχέση με τους κόσμους των άλλων προσώπων που διασταυρώνουν τις διαδρομές τους. Ταυτόχρονα, αυτή η συνάφεια προσώπων και γεγονότων μπορεί να αποκαλύψει όλο το κρυμμένο περιεχόμενο των ανθρώπινων σχέσεων.

Η κλασική αντίληψη είναι ότι ο χρόνος δεν γυρνάει προς τα πίσω, αλλά η σύγχρονη σκέψη προσπαθεί να ξεπεράσει αυτή την αντίληψη και να κινήσει τον χρόνο προς τα πίσω. Αλλά πέρα από την κίνηση στον χρόνο προκύπτει το ζήτημα των διαφορετικών πιθανοτήτων και εκδοχών συμβάντων που μπορούν να συμβούν σε ένα εν τω μεταξύ. Το συμβάν καθορίζεται και τροποποιείται από τα πρόσωπα αλλά κυρίως από τις σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στα πρόσωπα και αυτές είναι που του δίνουν το στίγμα τους. Η διαφορετικότητα στις ποιότητες και τις εκβάσεις των σχέσεων των προσώπων μπορεί να αποκαλύψει και την διαφορετικότητα των πιθανοτήτων και των εκδοχών στα συμβάντα. Η σχέση των προσώπων καθορίζει την δράση. Η δράση υπόκειται στον χρόνο, στην κίνηση του χρόνου και είναι η κατάλληλη όταν βρίσκεται στο χρονικό πλαίσιο που οι ανάγκες του χρόνου των συμβάντων και των προσώπων καθορίζουν. Οταν ο χρόνος τρέχει, τότε επιβάλλει και στα πρόσωπα να τρέχουν προκειμένου να προλάβουν τα γεγονότα. Ο άνθρωπος μέσα στα συμβάντα βιώνει την ένταση του περιεχόμενου των σχέσεων. Διαφορετική ένταση έχει μια σχέση αγάπης μεταξύ συντρόφων και διαφορετική μια σχέση αγάπης μεταξύ γονιών και παιδιών. Αλλά και αυτό που θα έπρεπε να θεωρείται σχέση αγάπης έχει διαφορετικές αποχρώσεις και ποιότητες. Η σύμπτωση πολλών διαφορετικών συμβάντων μέσα στο ίδιο χρονικό πλαίσιο αναφέρεται στην συγχρονικότητα, ένα φαινόμενο που ανοίγει την πόρτα της αντίληψης ενός κόσμου που βρίσκεται πίσω από τα αποτελέσματα και προσεγγίζει τις αιτίες της καθημερινής ανθρώπινης ζωής. Στην νέα αυτή αντίληψη των πραγμάτων τα συμβάντα αποκτούν ένα νόημα διαφορετικό καθώς επηρεάζουν τις προσωπικές ζωές και κατά συνέπεια την εξέλιξη των συμμετεχόντων σε αυτά. Η επαφή με την συγχρονικότητα αποδίδει, μέσω του περιεχομένου της, όλα τα αναγκαία στοιχεία προκειμένου η ανθρώπινη συνειδητότητα να ανιχνεύσει και να αναγνωρίσει την πραγματικότητα που πάντα βρίσκεται πίσω από τα φαινόμενα των γεγονότων. Διότι η συγχρονικότητα μπορεί να εμφανίζεται αδιάκοπα στην ανθρώπινη ζωή, αλλά δεν καταφέρνει πάντοτε να κινητοποιήσει τον άνθρωπο στην κατεύθυνση της αναζήτησης των κρυμμένων αιτίων των φαινομένων.

Η ποικιλότροπη επιστροφή στο γεγονός της πολλαπλότητας των εκδοχών θέλει να τονίσει το πολυδιάστατο της ανθρώπινης ζωής και την ικανότητα αναζήτησης διαφορετικών λύσεων σε προβλήματα που, ενώ φαίνονται δυσεπίλυτα, μπορεί κάτω από μια διαφορετική θεώρηση σε ένα άλλο σύστημα αξιών να έχουν λύσεις απλές και άμεσα εφαρμόσιμες. Οταν ο άνθρωπος δεν αποφασίζει να προχωρήσει στην αναζήτηση άλλων συστημάτων αξιών η ζωή επιμένοντας τα εμφανίζει μπροστά του και μέσω της συγχρονικότητας. Η εμμονή ωστόσο σε μια δεδομένη και επαναλαμβανόμενη χωρίς πρωτοτυπία αντιμετώπιση των προβλημάτων αποστερεί τον άνθρωπο από των κόσμο των εναλλακτικών εκδοχών.

Η ταινία "Τρέξε Λόλα Τρέξε" μέσα από γεγονότα που συχνά μπορεί να συμβούν και διαδραματίζονται στην καθημερινή ζωή, εξετάζει τις διαφορετικές εκδοχές και δίνει ένα μοντέλο στην εναλλακτικότητα που αναγκαστικά πρέπει να γίνει κομμάτι της ζωής μας.


παρουσίαση: Ιανός Γεωργίου
"Οδοδείκτες" , τεύχος 28