Οι αντιστοιχίες στον βελονισμό Εκτύπωση
Υγεία - Θεραπευτική - Αρθρα Υγείας - Θεραπευτικής
Πέμπτη, 22 Ιούλιος 2010 11:30
 Στον βελονισμό, που για χιλιάδες χρόνια προσφέρει την πολύτιμη βοήθειά του στους πάσχοντες στον μισό πληθυσμό της Γης, ακούμε πολλές φορές τις ορολογίες «τα πέντε στοιχεία» ή «γιν γιανγκ» ή «νόμος μεσημέρι μεσάνυχτα» ή «νόμος μάνας γιου» κ.λπ.

Θα κάνω μια προσπάθεια να μεταφέρω μερικές απλές αλήθειες για τον τρόπο που όλα αυτά και πολλά άλλα που δεν ανέφερα μπορούν να σταθούν στην σημερινή στεγνή λογική που επικρατεί γενικότερα και θεωρεί όλα αυτά δεισιδαιμονίες και μύθους. Δεν θα προσπαθήσω να αποδείξω τίποτε γιατί αυτό που λειτουργεί και έχει αποτελέσματα δεν έχει ανάγκη να πείσει κανέναν, απλά μας καλεί να το παρατηρήσουμε αν θέλουμε για να διδαχτούμε και να ωφεληθούμε.

 

Στην ανατολή ο βελονισμός και όλα τα σχετικά με την θεραπευτική, αλλά και ολόκληρη η ζωή και όλα τα υπάρχοντα στο σύμπαν, λειτουργούν σύμφωνα με τις αρχές του Ταοϊσμού. Έχουμε διαβάσει ή έχουμε ακούσει κομμάτια από το Ταό τε κινγκ, το γνωστό βιβλίο με τα ποιήματα που προσπαθούν να βοηθήσουν τον άνθρωπο να βρει μια άκρη στη ζωή του εδώ πάνω στη Γη. Όλα ανάγονται σε μια πρώτη αρχή από την οποία προέρχονται όλα, αλλά και αποτελούν κομμάτια της, δηλαδή δεν είναι κάτι άλλο από αυτήν την ίδια την πρώτη αρχή αλλά τροποποιημένα ανάλογα με την θέση και την λειτουργία που κάνουν.

 

Ο Ταοϊστικός νόμος των πέντε στοιχείων αντανακλά συμβολικά το κοσμικό, όπως αυτό παίρνει μορφή στον πλανήτη μας και πιο συγκεκριμένα στον άνθρωπο. Τα πέντε στοιχεία δεν είναι τίποτε άλλο από συγκεκριμένες ποιότητες, κινήσεις, αισθήσεις, όργανα του σώματός μας, συμπεριφορές και ό, τι άλλο μπορούμε να σκεφτούμε και να αναφέρουμε. Δηλαδή κάθε στοιχείο αποτελεί μια ορισμένη ποιοτική έκφραση των δύο μεγάλων ρευμάτων ενέργειας του γιν και του γιανγκ από τον μικρόκοσμο μέχρι τον απέραντο μακρόκοσμο. Είναι ένα σύμβολο κλειδί που περιλαμβάνει μια ολόκληρη σειρά από αλληλοεξαρτώμενα χαρακτηριστικά.

 

 Αυτός ο νόμος θα μπορούσαμε να πούμε ότι ανακαλύφθηκε σαν αποτέλεσμα πολλών χρόνων παρατήρησης των μεταβολών της συμπαντικής ενέργειας έτσι όπως αυτές εμφανίζονται μέσα στον ετήσιο κύκλο. Δηλαδή οι μεταβολές της ενέργειας μέσα στη φύση έχουν επίδραση πάνω στον άνθρωπο, που εμφανίζονται με μια σειρά συμπτώματα, τόσο φυσικά όσο και συναισθηματικά, και που έχουν σχέση με τα όργανα του ανθρώπινου σώματος, καθότι όποιος νόμος ισχύει για την φύση θα ισχύει και για τον άνθρωπο γιατί φύση και άνθρωπος είναι φτιαγμένα από τα ίδια υλικά και από τους ίδιους νόμους.Τα πέντε στοιχεία έφτασαν ως σήμερα με τα ονόματα ΞΥΛΟ, ΦΩΤΙΑ, ΓΗ, ΜΕΤΑΛΛΟ, ΝΕΡΟ. Νομίζω ότι αυτή η ονομασία για το κάθε στοιχείο δεν αποτελεί παρά έναν πρακτικό τρόπο συνεννόησης, γιατί πώς να χρησιμοποιήσουμε λεκτικούς όρους για να εκφράσουμε κάτι που υπάρχει σαν ολότητα; Αυτό δεν σημαίνει ότι τα πράγματα είναι απλοϊκά, αλλά σημαίνει ότι γίνεται προσπάθεια να μιλήσουμε για μία επιστήμη που ακολουθεί διαφορετικούς νόμους από τους συνηθισμένους στον άνθρωπο. 

ΞΥΛΟ

ΦΩΤΙΑ

ΓΗ

ΜΕΤΑΛΛΟ

ΝΕΡΟ

ΆνοιξηΚαλοκαίριΤέλος καλ/ιούΦθινόπωροΧειμώνας
ΠράσινοΚόκκινοΚίτρινο Άσπρο Μαύρο
Ξινό Πικρό Γλυκό Πικάντικο Αλμυρό
Θυμός Χαρά Σκέψη Μελαγχολία Φόβος
Άνεμος Θερμότητα Υγρασία Ξηρασία Κρύο
Ήπαρ Καρδιά Σπλήνα Πνεύμονες Νεφρά
Χοληδόχος κ.Λεπτό έντεροστομάχιΠαχύ έντεροΟυροδόχος κ.
Όραση Φωνή Γεύση Όσφρηση Ακοή
Οφθαλμοί Γλώσσα Στόμα Μύτη Αυτιά
Μύες Αγγεία Σάρκες Δέρμα Οστά
Ώμοι Θώρακας Πόδια Κεφάλι Λεκάνη
Ανατολή Νότος Κέντρο Δύση Βορράς
Δίας Άρης Κρόνος Αφροδίτη Ερμής
 Αυτή η κατάταξη των πάντων στα πέντε στοιχεία όπως καταλαβαίνετε δεν τελειώνει πουθενά και ποτέ για την ανατολή,  είναι ο τρόπος σκέψης τους είναι η ίδια η ζωή τους.

«Η Ανατολή γεννά τον άνεμο, ο άνεμος το ξύλο, το ξύλο τη γεύση του ξινού, η γεύση του ξινού το ήπαρ, το ήπαρ τους μύες και τους τένοντες, οι μύες και οι τένοντες την καρδιά. Το ήπαρ κυβερνά τους οφθαλμούς ...

 Και πιο κάτω: «η μεταβολή γεννά τις πέντε γεύσεις, η αρχή της κατανόησης, το μυστήριο το υπερφυσικό. Το υπερφυσικό τ’ ουρανού είναι ο άνεμος, της Γης το ξύλο, του ανθρώπου οι μύες, του χρώματος το πράσινο …   των ανθρωπίνων οπών οι οφθαλμοί, της γεύσης το ξινό, του αισθήματος ο θυμός …»                   

(Νέι Κινγκ)

Όλα αυτά για μας είναι «κινέζικα» αν δεν βοηθήσουμε λίγο στην κατανόησή τους. Βλέποντας τις αντιστοιχίες  των πέντε στοιχείων θα παρατηρήσουμε ότι στο στοιχείο ξύλο έχουμε την άνοιξη όπου όλα πρασινίζουν και όλα είναι ακόμα ξινά, άγουρα,  την αρχή της μέρας, τις πρώτες ώρες του 24ώρου, την ανατολή, τις πρώτες μέρες του νέου φεγγαριού. Η  Άνοιξη που είναι η αρχή της ανάπτυξης, το καινούργιο, την αλλαγή. Το ξύλο είναι η απαρχή, η γέννηση και η εξέλιξη της προσπάθειας ανάπτυξης των πάντων στη Γη και του ανθρώπου σωματικά και ψυχικά. Το ήπαρ και η χοληδόχος κύστη λειτουργεί στο μέγιστο και το αντίστοιχο συναίσθημα ο θυμός είναι αυτό που προκύπτει αν ο άνθρωπος εμποδίζεται να εκφράσει τον εαυτό του. Η ψυχή ανήκει στο στοιχείο ξύλο γιατί η έδρα της βρίσκεται στο ήπαρ (Νέι Κινγκ). Θα μπορούσαμε να  σκεφθούμε τον άνθρωπο ξύλο, δηλαδή αυτόν που γεννιέται σ’ αυτήν την αντιστοιχία πώς θα είναι δίνοντάς του κάποια χαρακτηριστικά που είδαμε πιο πάνω (βλέπε π.χ. ανθρώπους που ανήκουν στο ζώδιο Κριός).

 

 Θα μπορούσαμε να γράψουμε πολλά για τις αντιστοιχίες γιατί το προηγούμενο είναι απλά ένα δείγμα του πώς συνδέονται όσα ανήκουν στο ίδιο στοιχείο.

Στην θεραπευτική λαμβάνουμε υπ’ όψιν μας την ηλικία του ασθενή, το πάσχον όργανο, τον σφυγμό, την εποχή γέννησής του, την ώρα της ημέρας που πρέπει να βελονισθεί για να δράσουμε πάνω στο όργανο που χρειάζεται, την εποχή, και πολλά ακόμα που κάνουν δυσκολότερο τον βελονισμό από μια απλή συνταγογράφηση κάποιου φαρμάκου για ένα συγκεκριμένο σύμπτωμα. Όλα αυτά βέβαια με μια διαφορετική διάθεση προσέγγισης και όχι στενά λογικά. Δεν είναι εύκολο να περιγραφεί όλο αυτό μέσα σε δυο σελίδες γραπτού.

 

Πίσω από αυτά που αναφέραμε πιο πάνω υποκρύπτεται ο νόμος του ότι το μέρος περιέχει το όλον που έχει αποδειχθεί τα τελευταία χρόνια στα ολογράμματα. Πρόκειται για μια ειδική φωτογραφία που παρουσιάζει το παράδοξο ότι σε όσα κομμάτια και να την κόψουμε και το πιο μικρό της κομμάτι περιέχει ολόκληρο το αντικείμενο της φωτογράφησης. Έτσι και το ανθρώπινο σώμα, όπως η ανατολική φιλοσοφία υποστηρίζει, βρίσκεται ακριβώς κάτω από αυτόν τον νόμο. Επομένως ό, τι μεταβολές συμβαίνουν στο σύμπαν συμβαίνουν και στο ανθρώπινο δημιούργημα και αντίστροφα ό, τι κάνει ο άνθρωπος έχει επίδραση σ’ όλη την ύπαρξη. 

 

 

Παύλος Νάτσης   

 

Σχετικό κείμενο: Βελονισμός: μαγεία ή πραγματική θεραπεία;