Agora PDF Εκτύπωση E-mail
Πολιτιστικά - Κινηματογράφος
Παρασκευή, 19 Φεβρουάριος 2010 12:07

 

Μία ταινία του Αλεχάντρο Αμεναμπάρ 

Η ταινία αναφέρεται στην αληθινή ιστορία μιας γυναίκας στην Αλεξάνδρεια του 4ου αιώνα μ.Χ., την Υπατία.

Η Αλεξάνδρεια του 4ου αιώνα μ.Χ. ήταν ο χώρος μιας μικρής επιστημονικής αναγέννησης.

 

Διάσημη ανάμεσα στις γυναίκες επιστήμονες και φιλοσόφους, η Υπατία, αγωνίζεται να διασώσει την αρχαία γνώση μαζί με τους μαθητές της. Όταν γεννήθηκε, η διανοητική ζωή της Αλεξάνδρειας βρισκόταν σε κατάσταση επικίνδυνης σύγχυσης. Η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία γινόταν χριστιανική και όλο και πιο συχνά δεν ήταν μόνο ο φανατικός χριστιανός  που έβλεπε αιρέσεις και σατανισμό στα μαθηματικά και στην επιστήμη.

 

Ο πατέρας της Υπατίας, ο Θέων, ήταν μαθηματικός και αστρονόμος στη Σχολή της Αλεξάνδρειας. Ο Θέων έκανε εξαιρετικά σχόλια στα έργα δύο παλαιοτέρων σπουδαίων Αλεξανδρινών μαθηματικών και φιλοσόφων, του Πτολεμαίου και του Ευκλείδη.


Η Υπατία
σπούδασε στη Νεοπλατωνική Σχολή στην Αθήνα και ανατράφηκε στις θεμελιώδεις αρχές της Πλατωνικής Σχολής.

Παρακολούθησε όμως και μαθήματα στη σχολή του Πρόκλου και επηρεάστηκε βαθύτατα από τη διδασκαλία του. Λέγεται ότι ο Πρόκλος διέκρινε μεταξύ των μαθητών του την Υπατία, όχι μόνο για τη διαλεκτική της οξύτητα, αλλά και για τη στέρεη μαθηματική της σκέψη.

Η Υπατία συνέχισε το έργο του πατέρα της, διδάσκοντας φιλοσοφία, μαθηματικά και αστρονομία.


Η Αλεξάνδρεια τώρα πλέον είχε ξεχωριστά σχολεία για παγανιστές, για Εβραίους και για Χριστιανούς. Η Υπατία, όμως, δίδασκε σε ανθρώπους κάθε θρησκείας.

Η εποχή κατά την οποία έζησε η Υπατία δεν ευνοούσε την ευδοκίμηση τέτοιων πνευμάτων και αντίστοιχων ροπών.

Ο 4ος αιώνας χαρακτηρίστηκε από την προσπάθεια των αυτοκρατόρων, με εξαίρεση τον Ιουλιανό, να επιβάλουν τον χριστιανισμό ως κυρίαρχη θρησκεία στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Για τον λόγο αυτό η νέα θρησκεία ήρθε αντιμέτωπη με τις υπόλοιπες θρησκευτικές και φιλοσοφικές τάσεις που υπήρχαν μέσα στο ρωμαϊκό κράτος. Ο νεοπλατωνισμός μάλιστα, αποτελούσε τον μεγαλύτερο εχθρό, γιατί θεωρούνταν η πιο σοβαρή εναλλακτική λύση έναντι του Χριστιανισμού.


Προκειμένου λοιπόν να κατηγορήσει την Υπατία και να την αποξενώσει από τον απλό λαό, ο Επίσκοπος Αλεξανδρείας Κύριλλος, την κατηγόρησε ότι ασκούσε  μαγεία με αποτέλεσμα να καεί στην πυρά! 


Οι δολοφόνοι της Υπατίας, όπως αναφέρεται, ήταν Παραβολάνοι, φανατικοί μοναχοί της Εκκλησίας του Αγίου Κυρίλλου της Ιερουσαλήμ.


Τα γραπτά της Υπατίας καταστράφηκαν στην πυρκαγιά της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας.


Το σημαντικότερο έργο της Υπατίας ήταν στην άλγεβρα. Έγραψε σχόλια στην Αριθμητική του Διόφαντου σε 13 βιβλία, στις απροσδιόριστες ή Διοφαντικές εξισώσεις, δηλαδή εξισώσεις με πολλαπλές λύσεις. Υπήρξε κύριος εκπρόσωπος της Νεοπλατωνικής Σχολής Αλεξάνδρειας.

 

 Σταμάτης Τσαχάλης